Konstruerer VG drama for å skape interesse for fotokunst?

Nan Goldin trenger ingen dramatisering for å vekke interesse. VG illustrerer presentasjonen av henne med bl.a. et fotografi av den japanske fotografen Nobuyoshi Araki for å understreke hvor 'kontroversiell' Nan Goldin er. Er dette god journalistikk?
I VG på søndag (VG7, 2. desember, s. 14-15) presenterer Børre Haugstad den amerikanske fotografen Nan Goldin, som ble tildelt fotografiets ‘Nobelpris’ - Hasselbladsprisen - i november 2007. Med overlegg velger han å vinkle presentasjonen som om hun er en kontroversiell kunstner som ‘Kjemper mot barneporno-anklager’. For å underbygge sin dramatisering av Nan Goldins kunstneriske virke velges fire bilder:

1 - Selvportrettet ‘Nan one month after being battered, 1984’
2 - ‘Klara And Edda Belly-Dancing, 1993’ (to barn som leker mavedans)
3 - Portrett av en japansk kvinne med nakne bryster
4 – Portrett av kunstsamleren Elton John

Bildet av den japanske kvinnen er attribuert Nan Goldin, som ifølge Børre Haugstad handler om Goldins jobb med å dokumentere spesielle miljøer i Japan. Bildet er derimot tatt av den japanske fotografen Nobuyoshi Araki, og er et ett av hans mange velkjente fotografier. Hvordan denne forvekslingen har oppstått kan man bare undres over (men sjekk Wikipedia).

Nan Goldins selvportrett stammer fra hennes gjennombruddsbok, Ballad of Sexual Dependency, mens barnebildet er tatt ut av serien ’Thanksgiving’ fra boken Devil’sPlayground. At bildet vekket forargelse i England er ikke så underlig, men en engelsk domstol har erklært at bildet ikke er uanstendig, og dette har Børre Haugstad fått med seg. Og der burde ‘barneporno-anklagene’ opphøre, men VG mener øyensynlig at man skal forsøke å tyne litt mer ut av moralismen?

Nan Goldins betydning som fotograf ligger ikke i hennes åpenhet rundt sex, dop og vold, men hennes evne til å formidle ytterst private relasjoner gjennom fotografi. Hun valgte å ta bilder i faktiske situasjoner på bekostning av faglig kvalitet, og etablerte en slags amatørfotografisk sjanger som en autentisk, estetisk form. Hun er kjent for sine nære og varme bilder av folk hun kjenner og respekterer, og hun publiserer aldri bilder uten samtykke fra de impliserte.

I november ble Nan Goldin tildelt Hasselbladprisen 2007, og VG viser til at Hasselblads Center ikke ønsket å inkludere bildet i den retrospektive utstillingen av Goldins arbeider i Göteborg. At man spør Nan Goldin om hun opplever det som sensur er helt naturlig, men hun bedyrer at hun ikke opplever det slik. Direktør Gunilla Knape ved Hasselblad Center begrunner valget med at bildet evt. ville ta fokus bort fra Nan Goldin som kunstner. Og det kan hun har rett i når man leser VG, som faller nettopp for denne fristelsen.

Hvis man oppfatter bildet som uanstendig, handler det altså ikke om hverken Nan Goldins ønske eller om den faktiske situasjonen hun fotograferte. Og tilbake står da VG, på lag med eventuelle nymoralister, som ønsker mer sensur på bekostning av både ytringsfrihet og Nan Goldins kunstneriske frihet – og på tross av lovverket.

Saken blir ikke bedre av att VG ganske spekulativt illustrerer artikkelen med bilder som slett ikke har noe med Nan Goldin å gjøre. At Elton John, som kunstsamler har kjøpt hele serien ‘Thanksgiving’ hvor barnebildet inngår, blir stående som et slags indisium, idet Børre Haugstad poengterer at Nan Goldin har fotografert i homofili- og transvestittmiljøet I Boston. Som om det skulle være umoralsk i seg selv? … eller er problemet rett og slett at Nan Goldins uttrykksform er fotografi?

_____________________________________________

Se også:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171379

Ellers støtter VG seg til Wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Nan_Goldin
Nan Goldin - Nan one month after being battered, 1984
Nan one month after being battered, 1984
Nan Goldin
Robert Meyer - Nan Goldins retrospektive utstilling, Hasselblad Center i Gøteborg
Nan Goldins retrospektive utstilling, Hasselblad Center i Gøteborg
Robert Meyer
Nobuyoshi Araki -
Nobuyoshi Araki
Robert Meyer - Fra Nan Goldins pressekonferanse, Hasselblad Center
Fra Nan Goldins pressekonferanse, Hasselblad Center
Robert Meyer
I bakgrunnen vises tre av Nan Goldins mange bilder av barn
Robert Meyer - Nan Goldin
Nan Goldin
Robert Meyer
Nan Goldin - Klara And Edda Belly-Dancing
Klara And Edda Belly-Dancing
Nan Goldin
(Bildet er 'sensurert' for internett
Robert Meyer - Nan Goldin signerte bøker i Göteborg
Nan Goldin signerte bøker i Göteborg
Robert Meyer

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu