For to år siden ble jeg spurt av CF Wesenberg meg om jeg ville påta meg oppgaven som redaktør av foto.no. Etter noe betenkningstid takket jeg ja til dette, mest fordi jeg så det som en interessant utfordring.
Å skulle bygge opp en redaksjon for Norges største nettsted for fotografi var forlokkende. Jeg fikk frie hender og kunne legge opp alt slik jeg ville. Mitt første tiltak var at alle artikler skulle navngi en forfatter. Det måtte bli slutt på anonyme innlegg og tekster. Det neste tiltaket var å styrke redaksjonen i retning av annet stoff enn det rent tekniske, for her var det allerede store ressurser blant leserne selv. Dette kommer jo godt frem på diskusjonssidene. Men når det kom til bilder viser det seg at mange blir usikre på hvordan man skal forstå dem - fortolke dem, hvilke ord man bruker og hvor grensene for saklig 0og usaklig går. Her var det viktig å komme med godt og lesbart stoff.
Videre ønsket jeg en fri spalte for redaktøren, hvor jeg kunne lufte ulike tanker uavhengig av om de handlet om fotografi eller ikke. Dessverre har jeg ikke hatt tid til å følge dette opp regelmessig, ettersom redaktørjobben har krevd min oppmerksomhet på mange andre måter også.
Etter en tid forsto jeg at vi har så vidt omfattende lesergruppe at også stoffet måtte dekke en stor bredde. En leserundersøkelse fikk meg til å forstå at en del av stoffet burde ta opp ulike nisjer, som for eksempel ungdomskultur med skateboardfotografi, musikkbilder osv. Her var jeg også klar til å sette inn nye krefter på disse og flere andre tiltak. Mye av dette har ventet på at websiden skulle få en ny design hvor slike nisjer kunne utvikles. Innen den eksisterende designen var det ingen hensikt … slik tiltaket med rockebilder og musikkbilder ble et sørgelig eksempel på. Men det var flott å få føle at interessen var på topp fra første dag.
Min plan var å bygge opp en redaksjon som ikke bare dekket Norge, men i store trekk hele kloden. Styret ba om mer aktuelt stoff om hva som foregår ellers i verden, og i et høyere tempo. Det finnes jo ikke noen egentlige nasjonsgrenser på internett, og nordmenn bor det over alt. Jeg valgte å satse på de leserne vi har som var interessert. Men å drifte en slik organisert medarbeider/korrespondent-stab krever både tid og penger. Og folk som skriver for oss på oppdrag skulle selvfølgelig ha en økonomisk godtgjørelse.
Vi ansatte en fast redaksjonell medarbeider, Frank Hesjedal, som har levert en god del godt stoff denne høsten, og mitt samarbeide med ham har vært veldig positivt. Men arbeidsmengden min har allikevel økt, og jeg måtte velge mellom å forsette på idealistisk grunnlag, eller å trekke meg. Det er alltid sunt å slippe nye krefter til.
Jeg har altså valgt å trekke meg. Kanskje mest fordi jeg har mange andre prosjekter jeg ønsker å gjennomføre og avslutte før jeg legger inn årene. Det handler om forskning, bøker og utstillinger. Ett ønske jeg har er også å utvikle et norsk nettsted for fotohistorie. Det er lenge siden jeg har driftet min egen webside www.fotohistorie.no, men om noen måneder håper jeg å kunne åpne den med ny design for å utvikle konseptet videre.
Jeg vil heller ikke forsvinne helt fra disse sidene, men fortsetter som bidragsyter når tid og mulighet klaffer. Styret har tilbudt at Redaktørens hjørne skal skifte navn til Robert Meyers hjørne, og det frister jo litt. Ellers har jeg ikke lenger ansvar for verken den faglige, akademiske eller historiske tyngden av stoff som publiseres.
Jeg ønsker å takke for to inspirerende og interessante år. Jeg er mektig imponert over den faglige tyngden vi finner blant våre lesere. Videre vil jeg takke alle, både lesere, korrespondenter, medarbeidere og kollegaer, for den interesse og samarbeidsvilje dere har vist.
Med de beste ønsker for det nye året - og fremtiden videre.
Robert Meyer
31.12.2007
Å skulle bygge opp en redaksjon for Norges største nettsted for fotografi var forlokkende. Jeg fikk frie hender og kunne legge opp alt slik jeg ville. Mitt første tiltak var at alle artikler skulle navngi en forfatter. Det måtte bli slutt på anonyme innlegg og tekster. Det neste tiltaket var å styrke redaksjonen i retning av annet stoff enn det rent tekniske, for her var det allerede store ressurser blant leserne selv. Dette kommer jo godt frem på diskusjonssidene. Men når det kom til bilder viser det seg at mange blir usikre på hvordan man skal forstå dem - fortolke dem, hvilke ord man bruker og hvor grensene for saklig 0og usaklig går. Her var det viktig å komme med godt og lesbart stoff.
Videre ønsket jeg en fri spalte for redaktøren, hvor jeg kunne lufte ulike tanker uavhengig av om de handlet om fotografi eller ikke. Dessverre har jeg ikke hatt tid til å følge dette opp regelmessig, ettersom redaktørjobben har krevd min oppmerksomhet på mange andre måter også.
Etter en tid forsto jeg at vi har så vidt omfattende lesergruppe at også stoffet måtte dekke en stor bredde. En leserundersøkelse fikk meg til å forstå at en del av stoffet burde ta opp ulike nisjer, som for eksempel ungdomskultur med skateboardfotografi, musikkbilder osv. Her var jeg også klar til å sette inn nye krefter på disse og flere andre tiltak. Mye av dette har ventet på at websiden skulle få en ny design hvor slike nisjer kunne utvikles. Innen den eksisterende designen var det ingen hensikt … slik tiltaket med rockebilder og musikkbilder ble et sørgelig eksempel på. Men det var flott å få føle at interessen var på topp fra første dag.
Min plan var å bygge opp en redaksjon som ikke bare dekket Norge, men i store trekk hele kloden. Styret ba om mer aktuelt stoff om hva som foregår ellers i verden, og i et høyere tempo. Det finnes jo ikke noen egentlige nasjonsgrenser på internett, og nordmenn bor det over alt. Jeg valgte å satse på de leserne vi har som var interessert. Men å drifte en slik organisert medarbeider/korrespondent-stab krever både tid og penger. Og folk som skriver for oss på oppdrag skulle selvfølgelig ha en økonomisk godtgjørelse.
Vi ansatte en fast redaksjonell medarbeider, Frank Hesjedal, som har levert en god del godt stoff denne høsten, og mitt samarbeide med ham har vært veldig positivt. Men arbeidsmengden min har allikevel økt, og jeg måtte velge mellom å forsette på idealistisk grunnlag, eller å trekke meg. Det er alltid sunt å slippe nye krefter til.
Jeg har altså valgt å trekke meg. Kanskje mest fordi jeg har mange andre prosjekter jeg ønsker å gjennomføre og avslutte før jeg legger inn årene. Det handler om forskning, bøker og utstillinger. Ett ønske jeg har er også å utvikle et norsk nettsted for fotohistorie. Det er lenge siden jeg har driftet min egen webside www.fotohistorie.no, men om noen måneder håper jeg å kunne åpne den med ny design for å utvikle konseptet videre.
Jeg vil heller ikke forsvinne helt fra disse sidene, men fortsetter som bidragsyter når tid og mulighet klaffer. Styret har tilbudt at Redaktørens hjørne skal skifte navn til Robert Meyers hjørne, og det frister jo litt. Ellers har jeg ikke lenger ansvar for verken den faglige, akademiske eller historiske tyngden av stoff som publiseres.
Jeg ønsker å takke for to inspirerende og interessante år. Jeg er mektig imponert over den faglige tyngden vi finner blant våre lesere. Videre vil jeg takke alle, både lesere, korrespondenter, medarbeidere og kollegaer, for den interesse og samarbeidsvilje dere har vist.
Med de beste ønsker for det nye året - og fremtiden videre.
Robert Meyer
31.12.2007
Selvportrett
Robert Meyer
En refleksjon i Tom Sandbergs fotografi
Styremøte via bildetelefon, da David var på New Zealand
Robert Meyer
Styret og eiere i foto.no: CF Wesenberg, David Bruun-Lie og Fabian Falch